Wat gaan we ervoor doen?

1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten

Activiteiten

Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT)

1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten

1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021, waaronder het nadrukkelijker communiceren naar bewoners over de mogelijkheden die de bezoekersregeling biedt en een wijziging van de geldigheid van ontheffingen (per wijk)

Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.2.1 - Waar nodig bijsturen van de parkeerregulering (maatwerk)

1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen.

1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen

Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.3.1 - Actueel houden van de parkeerexploitatie

1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie

Subdoel 1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen

1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk

1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen

2. Diemen is een verkeersveilige gemeente

Activiteiten

Subdoel 2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig bij herinrichtingen

2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute aanleggen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan

2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen)

2.1.4 - Aanleg van snelheidsremmers bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat

Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam

2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers

2.2.3 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen

Prestatie-indicatoren

Werkelijk 2020

Werkelijk 2021

Begroot 2022

Begroot 2023

Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht)1

27%

33%

25%

20%

Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht)1

16%

11%

10%

10%

Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig

9%

0%

0%

0%

  1. de informatiebronnen met betrekking tot deze gegevens zijn de afgelopen jaren niet ingevuld vanwege het ontbreken van deze specifieke cijfers op Waarstaatjegemeente.nl. Er is nu gebruik gemaakt van een andere database.

3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit

Activiteiten

Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij

3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes

3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-verbinding IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling

Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen

3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, Holland Park)

3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op de Ouddiemerlaan

3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur)

Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet

3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze

3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden

3.3.4.- Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek

Subdoel 3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e

3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit

3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters)

Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer.

3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart

Prestatie-indicatoren

Werkelijk 2020

Werkelijk 2021

Begroot 2022

Begroot 2023

Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht)1

NB

NB

NB

NB

3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen

53

74

100

125

  1. Deze verplichte indicator is komen te vervallen.

4. Goed openbaar vervoer

Activiteiten

Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB

4.1.2 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp.

4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn)

4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid o.a. door het realiseren van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers

4.1.5 - Nieuwe metroverbindingen (zoals IJmeerlijn) mogen er niet toe leiden dat de metrobereikbaarheid van Diemen verslechtert.

Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.2.1 - Aanpassen resterende bushaltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting

4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers

Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.3.2 - Controleren reizigersinformatie op haltes

4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang

Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

4.4.1 - Verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. aanleg spooronderdoorgang)

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf