4.01 Metropoolregio Amsterdam (MRA)
4.01 Metropoolregio Amsterdam (MRA) | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk (convenant) | ||
Bestuurlijk belang: | Getrapte vertegenwoordiging via Amstelland-Meerlandenoverleg | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De doelstelling van de MRA is het versterken van een toekomstbestendige economische ontwikkeling en hoogwaardige leefkwaliteit van de MRA. De overlegstructuur is vooralsnog opgedeeld in platforms; mobiliteit, economie en bouwen. Ook wordt specifiek samengewerkt op de thema's duurzaamheid, wonen en landschap. | |||
Relatie met het programma: | Samen besturen | ||
Ontwikkelingen 2023: | |||
Het begrotingsjaar 2023 wordt feitelijk het eerste jaar dat de nieuwe samenwerkingsafspraken tot uitvoering worden gebracht. De weg er naar toe is lang gebleken, maar alle deelnemers hebben zich achter de nieuwe insteek geschaard. In zoverre is het een spannend jaar, omdat in zekere zin wordt uitgeprobeerd hoe het op een andere leest geschoeide verband zaken voor elkaar krijgt. Daarom is het raadzaam om een vinger aan de pols te houden. Niet alleen hoe de kosten zich ontwikkelen, maar ook of de beoogde inzet van capaciteit "om niet" het gewenste effect sorteert. Ook de Raadtafel met vertegenwoordigers uit de deelnemers heeft een belangrijke stem in het kapittel. | |||
Maatschappelijke risico's: | |||
Indien de voorgenomen speerpunten van beleid niet of onvoldoende worden bereikt, raakt dit in algemene zin alle deelnemers. Het schaalniveau van de samenwerking is er niet voor niets. Belangrijke thema's en bijbehorende doelstellingen kunnen alleen worden gerealiseerd indien het noodzakelijke schaalniveau effectief wordt benut. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Begroting 2021 - 2024 (concept) | ||
Bijdrage 2022: | € 49 | ||
Bijdrage 2023: | € 50 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | NVT | NVT | |
31 december | NVT | NVT |