1.02 Vervoerregio Amsterdam
1.02 Vervoerregio Amsterdam | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | De heren Jägers en Advocaat (gemeenteraadsleden) zijn lid van de Regioraad. | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De Vervoerregio Amsterdam behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer (openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur en duurzame mobiliteit). | |||
Relatie met het programma: | Verkeer | ||
Ontwikkelingen 2023: | |||
Het is inmiddels alweer meer dan twee jaar geleden dat Nederland werd geconfronteerd met de COVID-19 pandemie. Die heeft grote gevolgen voor onze mobiliteit, in het bijzonder op het gebruik van het openbaar vervoer. Het aantal OV-reizigers nam enorm af, terwijl de kosten voor de vervoerders op hetzelfde niveau bleven. Intussen kiezen mensen vaker voor alternatieven zoals de fiets en de auto en zien we dat steeds meer thuis wordt gewerkt en dat goederen meer en meeraan huis worden bezorgd. Het is duidelijk dat onze samenleving nog lang met de gevolgen van de pandemie moeten leven en dat ook de impact op de mobiliteit en het openbaar vervoer de komende jaren gevoeld zal worden. Het doel van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) is het herstel van de kostendekkingsgraad van het OV, zodat toegewerkt wordt naar een basis waar vanuit ontwikkeling en groei naar de toekomstige behoefte opnieuw mogelijk is. De VRA wil het ov-netwerk vooruitlopend op de reizigersvraag opbouwen, en wel zodanig dat het aanbod past bij de toekomstige vraag en ontwikkeling. Daar zet de VRA slimme investeringen naast, die het openbaar vervoer beter laten functioneren, schoner maken en zorgen voor meer comfort. Gezorgd wordt dat alternatieven zoals het fietsverkeerverder gestimuleerd worden met gerichte investeringen. De VRA neemt de regie om samen met gemeenten en vervoerders maatregelen zorgvuldig af te wegen, zodat deze maatregelen een maximale bijdrage leveren aan de transitie naar een passend vervoersaanbod. Een structureel hogere BDU-bijdrage is daarbij volgens de VRA hard nodig en de VRA blijft zich daar sterk voor maken bij het Rijk. Actueel is ook dat projectkosten duurder worden en de prijzen van grondstoffen en energie stijgen, mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het betekent ook dat er in de volle breedte van de begroting van de VRA naar ruimte moet worden gezocht; van investeringen in busbanen en fietsroutes tot de aanschaf van nieuw metromaterieel, van de vervangings-budgetten tot de exploitatiegelden. De investeringen van de VRA in de mobiliteit van omliggende gemeenten is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma 2023-2031. | |||
Maatschappelijke risico's: | |||
De Vervoerregio speelt een cruciale rol in de financiering, verduurzaming en de aansturing van het openbaar vervoer en daarnaast in de verbetering van de infrastructuur door middel van subsidiering van een groot aantal projecten. Zonder verbetering van de bereikaarheid komt de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de regio in gevaar. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Ontwerpbegroting 2023-2026. De gemeente Diemen draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam. | ||
Bijdrage 2022 | € 0,- | ||
Bijdrage 2023: | € 0,- | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | €0,- | € 119.979.000 | € - |
31 december | €0,- | €87.906.000 | € - |