Integrale mobiliteitsvisie en verkeersveiligheid
In 2023 starten we met het opstellen van een integrale mobiliteitsvisie. Deze visie bevat de hoofdlijnen voor het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid voor de komende jaren. Belangrijke input vormt het Beleidskader Mobiliteit van de Vervoerregio Amsterdam. Dat wordt in 2023 geactualiseerd. We stellen in de komende tijd een praktisch toepassingskader op voor alle vormen van deelmobiliteit. We onderzoeken of toepassing hiervan in Diemen daadwerkelijk wenselijk en haalbaar is. Voor het opstellen van onze mobiliteitsvisie is externe expertise nodig. Hiervoor ramen we nu € 40.000 incidenteel.
Daarnaast werken we aan veel projecten ter verbetering van de verkeerssituatie in Diemen. Het gaat dan om verkeersveiligheid, parkeren en nieuwe infrastructuur. Voorbeelden zijn het verbreden van de Diemerbrug, een studie naar een veilige oversteekplaats op de Weteringweg en het introduceren van Doortrappen, een project voor meer fietsveiligheid voor ouderen.
In het openbaar vervoer spelen zowel ontwikkelingen op korte en op lange termijn. In 2023 wordt de concessie Amsterdam voor al het metro-, tram- en busvervoer in Amsterdam, Duivendrecht en Diemen vernieuwd. Op langere termijn zijn er ontwikkelingen rond de bediening van de NS-stations (OV-SAAL) en mogelijk een nieuwe metroverbinding van Amsterdam naar Almere (over Diemens grondgebied). Er vinden in 2023 diverse onderzoeken plaats voor deze ontwikkelingen.
We blijven ook nadrukkelijk aandacht geven aan de verkeersveiligheid als belangrijk onderdeel van de leefbaarheid in een buurt of wijk. Denk daarbij onder meer aan het streven van een maximumsnelheid van 30 km binnen de bebouwde kom en extra aandacht voor kwetsbare groepen, zoals voetgangers en fietsers.